Reis door de ruimte 2016

1-2 a:

we kunnen niet van de aarde afvallen. Met een raket, vliegtuig, luchtballon, straaljager of helikopter kun je van de aarde af gaan.  De raket kan naar de maan, niet naar de zon. Op de foto: de zonnestraaltjes van groep 1-2a!

1-2a

1-2 b:

we weten hoe het komt waarom het dag en nacht is en dat de aarde en de maan draaien.

1-2b

1-2 c:

Aan het begin van het project hebben wij alles wat we weten over de ruimte in een woordweb gezet. Aan het eind hebben wij de nieuw geleerde woorden in het rood erbij gezet.

1-2c

3b:

Wij hebben geleerd dat de zon een ster is. We hebben ontdekt dat de aarde draait waardoor het dag en nacht wordt. En we vallen er niet vanaf door de zwaartekracht. We kunnen veel planeten en hun eigenschappen benoemen.

3b

3-4 a:

Wij weten nu veel meer over de planeten door de spreekbeurten die we van elkaar gehoord hebben. Wij weten nu door onderzoek hoe een krater ontstaat op de maan.

3-4a

4b:

Wij hebben onder andere geleerd dat de zon een ster is, de Melkweg niet uit alle sterren bestaat, dat Venus de heetste planeet is, het aan de buitenkant van de zon 5500 graden is, dat Jupiter 68 manen heeft, dat Marsmannetjes nog niet ontdekt zijn en hebben wij geleerd hoe de kraters op de maan ontstaan zijn. Ook hebben wij geleerd dat de aarde om zijn as draait en de maan om de aarde draait waardoor het dag en nacht wordt en er verschillende seizoenen zijn.

4b

5a:

In groep 5a hebben we o.a. geleerd welke planeten er zijn, hoe planeten en sterren ontstaan en wat de afstand van de planeten tot de zon is. Op de foto hebben we dit op schaal uitgemeten. In onze fantasie hebben we een reis naar de maan gemaakt en een ieder heeft beschreven hoe die reis verlopen is en wat hij tegen is gekomen.

5a

5b:

We hebben veel geleerd over planeten, raketten en de astronaut. We zijn er trots op dat we een ei konden laten landen zonder dat deze stuk ging.

5b

6a:

Wij hebben vooral veel onderzoek gedaan. Onderzoek naar de grootte van de planeten en naar hoe je het beste een raket kon ontwerpen en maken. Door middel van tests kwamen we erachter of het ontwerp werkte en hoe het nóg beter kon!

6a

6b: We hebben onder andere onderzocht hoe ons zonnestelsel in elkaar zit en in welke volgorde de planeten staan. We zijn daarbij tot de ontdekking gekomen dat de zon ongeveer 109 keer groter is dan de aarde. Trots zijn we op onze groepsraket. Dat je van een grote kartonnen doos zoiets moois kunt maken, wat een ontdekking!

6b

7a

De leerlingen hebben in groepjes onderzoek gedaan naar verschillende soorten satellieten. Daarna hebben ze er een ontworpen  en dit allemaal gepresenteerd op de projectavond. Navigatiesatelliet: Merijn, Chloé, Daphne, Jan en Charlotte. Communicatiesatelliet: Maik, Linn, Maarten, Sjoerd, Bram en Alex. Onderzoeksatelliet: Marit, Wout, Senn, Tristan en Bente. Observatiesatelliet: Milan, Amy, Frank, Alice, Faye. Weersatelliet: Anouk, Nick, Raúl, Mitchell en Noa.

 

8b:

Eggsperiment: Maak een constructie van de aanwezige materialen en laat het ei “zacht” landen. Eerst brainstormen dan ontwerpen en dan ……… Blijft het ei heel? Op de foto Joris met een soort parachute.

8b

Aanmelden leerlingen

Wilt u uw kind aanmelden? Hier vindt u informatie en het aanmeldformulier. Aanmelden

»

Contact

Veldstralaan 4
1715 EP Spanbroek

T: 0226-351217
E: info.bonifatius@skowestfriesland.nl

Schoolnaam
Veldstralaan 4
1715 EP Spanbroek

© 2016. SKO West-Friesland. Niets uit deze uitgave mag worden gekopieerd of hergebruikt op enigerlei wijze, zonder voorafgaande schriftelijke toestemming.
Concept & Realisatie: Eyefun, Amsterdam