Groepen 4

Dit is groep 4A, 4B

WELKOM IN GROEP 4

Start van de dag
We starten de dag met het begroeten van elkaar en daarna is het ‘’binnen=beginnen’’: een startopdracht op het bord met een vraag over rekenen of spelling.

(Begrijpend) lezen
Wij lezen +/- 20 minuten in een AVI-niveau boek en streven ernaar dat de kinderen eind groep 4 in E4 lezen, lichtblauw.
De kinderen die moeite hebben met lezen worden ondersteund met Veilig & Vlot kern 10-11-12 en daarna Vloeiend & Vlot.
De kinderen houden na de voorjaarsvakantie een boekbespreking voor de klas. Zo raken de kinderen vertrouwd met het presenteren voor de groep.
Voor het begrijpend lezen gebruiken we: Humpie Dumpie / Mini informatieboekjes en in januari starten we met de methode ‘’Leeslink’’.                       
Rekenen
Methode: De wereld in getallen – Met Sprongen Vooruit – Kien

  • optellen en aftrekken tot en met 20
  • optellen en aftrekken over het eerste tiental
  • de getallenrij tot 100
  • de tafels van 1-2-10-5-3-4
  • geldrekenen met munten
  • klokkijken: hele en halve uren (analoog), hele uren (digitaal)
  • meten: centimeter, wegen (kg)

Ambrasoft gebruiken wij om kinderen extra te laten oefenen met de sommen t/m 10 en 20 en het oefenen van de tafels. De activeringscode krijgen kinderen begin groep 4. Kinderen kunnen dan eventueel ook thuis oefeningen maken. Dit is een aanrader!

Taal:
Methode: Taal actief
Werken op eigen niveau – differentiatie op 3 niveaus – veel aandacht voor oefenen en automatiseren en uitdaging voor de meerkunners.

  • Woordenschat: Elke week leren de kinderen 12 nieuwe themawoorden.
  • Taal verkennen:    – Verkennen van letters, klanken, leestekens.
  • Woordvorming en woordbenoeming.
  • Verkennen van zinsvorming en zinsontleding.
  • Spreken en luisteren.
  • Het schrijven van verschillende teksten: gedichten, een persoonlijk verhaal, fantasieverhaal etc.

Spelling
Methode: Taal actief

  • Thema 1: woorden met 2 of 3 medeklinkers aan het begin/eind (klap-tent, plant, strik-worst)
  • Woorden met medeklinkers met tussenklank (wolk)
  • Thema 2: woorden die beginnen met v-, f-/ s-, z-/ sch-, schr-
  • Thema 3: woorden die eindigen op ng, nk/ eer, oor, eur/ ei, ij
  • Thema 4: woorden die eindigen op aai, ooi, oei / be-, ge-, ver-/ eind -d
  • Thema 5: woorden die eindigen op eeuw, ieuw, uw / au, ou / ei, ij
  • Thema 6: woorden die eindigen op cht, ch/ verkleinwoorden met je, tje, pje/eind d
  • Thema 7: woorden die eindigen met eind –d /
    woorden met een gesloten lettergreep (bakker) / open lettergreep (jager)
  • Thema 8: woorden met een open lettergreep/gesloten lettergreep + dubbele medeklinker, open lettergreep met tweetekenklank (keuken)

 

Vreedzame school
Wat wij belangrijk vinden is dat elk kind mag zijn wie hij of zij is.
De eigen inbreng vinden we belangrijk, dat kinderen gehoord worden en gezien en er een positieve sfeer heerst in de groep. Het is fijn als kinderen zich veilig en vertrouwd voelen en kunnen vertellen aan de kinderen wat ze meemaken en dat we belangrijke dingen die gebeuren leuke en minder leuke gebeurtenissen kunnen delen met elkaar.
Samen maken we aan het begin van het jaar afspraken in de groep.
Voor het behouden van een positieve sfeer in de groep hebben we diverse activiteiten: Samenwerkingsspelen; opstekers geven; de complimentenbal en tips en tops geven voor de ochtend en middag op school; praten over gevoelens.
De kinderen hebben twee of drie weken lang een taak in de klas. Deze taken worden met de kinderen bedacht, om zo de verantwoordelijkheid te vergroten. De leerkracht zorgt dat alle kinderen aan de beurt komen.
Tussen de lessen door vinden we het belangrijk dat kinderen even vrij kunnen bewegen. Dansen, een klapspelletje, zingen of een andere energizer, zodat we weer met energie kunnen starten aan de volgende les.

Schrijven
Methode: ‘’handschrift’’.
We schrijven 4x per week en oefenen met het schrijven van een vulpotlood. De kinderen leren begin groep 4 de hoofdletters.

Onderzoekend en ontdekkend leren
In groep 4 werken we met thema`s in circuitvorm. In de onderbouw (1-4) is dit gericht op het integreren van spel in de groep, met elkaar in gesprek gaan en de relatie met de echte wereld neemt een belangrijke plaats in. De kinderen stellen vragen over een thema en proberen een antwoord op de vraag te vinden. Dit kan via boeken, computer, een interview of door zelf te ontdekken.

Gymles
Wij gymmen twee keer per week. Aan het begin van de week worden de toestellessen gegeven door meester Frank Haring (vakleerkracht) en aan het einde van de week geeft de eigen leerkracht de spellessen.

Overige vakken en activiteiten

  • Engels: Groove Me!
  • Catechese: Hemel en aarde 5x per jaar een thema
  • Verkeer: Stap Vooruit
  • Techniek: start in januari – In januari hebben we een techniekcircuit, daarbij werken de kinderen 6 weken lang met de Techniektoren. Elke week een andere activiteit.
  • Expressie: Handvaardigheid, tekenen, drama.
  • Programmeren: ‘’Ko de Kraker’’ en ‘’Blokify (3D printen)’’.
  • Schoolreisje: Julianatoren in Apeldoorn.
  • Excursie: Mak Blokweer in Blokker.

 

Leerkracht

Moniek Klaver en Annemarie Wever
Leerkracht groep 4A
E: groep4a@hiero16.nl
T: 0229-571539

 

Esmeralda Zwaan en Pauline Grippeling
Leerkrachten groep 4B
E: groep4b@hiero16.nl
T: 0229-571539

 

Herfstvakantie

De herfstvakantie is van 22 oktober tot en met 26 oktober

Alle vakanties »

Contact

Hieronymus
Kerkweg 16
1687 PJ Wognum

T: 0229 571539

Alle contact gegevens »

Agenda

  • Agenda op een andere plek

    De ouderkalender staat sinds deze week helemaal in een Google agenda. ...  Lees verder »

Contact

Kerkweg 16
1687 PJ  Wognum

T: 0229 571539
E: directie.hieronymus@skowf.nl

Hieronymus
Kerkweg 16
1687 PJ Wognum

© 2016. SKO West-Friesland. Niets uit deze uitgave mag worden gekopieerd of hergebruikt op enigerlei wijze, zonder voorafgaande schriftelijke toestemming.
Concept & Realisatie: Eyefun, Amsterdam