Groepen 4

WELKOM IN GROEP 4

Start van de dag 

We starten de dag met het begroeten van elkaar en daarna is het ‘’binnen=beginnen’’: een startopdracht op het bord met een vraag over rekenen of spelling. 

(Begrijpend) lezen 

Methodes: Humpie dumpie – Mini-info – Leeslink

    Wij lezen +/- 20 minuten in een AVI-niveau boek en streven ernaar
dat de kinderen eind groep 4 in E4 lezen, lichtblauw.
De kinderen die moeite hebben met lezen worden ondersteund met vloeiend & vlot.
De kinderen houden in groep 4 ook voor het eerst een boekbespreking voor de klas.
Zo raken de kinderen vertrouwd met het presenteren voor de groep.

 

Rekenen 

Methodes: De wereld in getallen – Met Sprongen Vooruit – Kien

  • optellen en aftrekken tot en met 20
  • optellen en aftrekken over het eerste tiental
  • de getallenrij tot 100
  • de tafels van 1-2-10-5-3-4
  • geldrekenen met munten
  • klokkijken: hele en halve uren (analoog), hele uren (digitaal) 
  • meten: centimeter, wegen (kg)

Ambrasoft gebruiken wij om kinderen extra te laten oefenen met de sommen t/m 10 en 20 en het oefenen van de tafels. De activeringscode krijgen kinderen begin groep 4. Kinderen kunnen dan eventueel ook thuis oefeningen maken. Dit is een aanrader! 

Taal en spelling

Methode: Taal actief 

   Tijdens de lessen taal wordt er veel aandacht besteed aan woordenschat.
Daarnaast leren de kinderen onder andere verschillende woordsoorten,
het alfabet en de leestekens. Verder wordt er aandacht besteed aan spreken
en luisteren en leren de kinderen verschillende verhalen schrijven.
Tijdens de lessen spelling legt ´gekke gerrit´ verschillende categorieën uit
d.m.v. een grappig filmpje. Naast onthoudwoorden leren ze ook regelwoorden,
zoals jager en bakker.

Vreedzame School

De Vreedzame School is een methode voor sociale vaardigheden en democratisch burgerschap. Kinderen leren bijvoorbeeld om samen beslissingen te nemen en conflicten op te lossen. We maken samen afspraken en doen verschillende activiteiten, zoals opstekers geven, samenwerken en praten over gevoelens. Daarnaast leren de kinderen met verantwoordelijkheid om te gaan door middel van een eigen taakje in de klas.
Tussen de lessen door vinden we het belangrijk dat kinderen even vrij kunnen bewegen. Dansen, een klapspelletje, zingen of een andere energizer, zodat we weer met energie kunnen starten aan de volgende les. 

Schrijven 

Methode: Handschrift 

We schrijven 4x per week met een vulpotlood.
In groep 4 leren de kinderen het schrijven van de hoofdletters.
  

Onderzoekend en ontdekkend leren 

In groep 4 werken we met thema`s in circuitvorm. In de onderbouw is dit gericht op het integreren van spel in de groep, met elkaar in gesprek gaan en de relatie met de echte wereld neemt een belangrijke plaats in. De kinderen stellen vragen over een thema en proberen een antwoord op de vraag te vinden. Dit kan via boeken, computer, een interview of door zelf te ontdekken. 

Gymnastiek

Wij gymmen twee keer per week. De toestellessen worden gegeven door een vakleerkracht en de spellessen worden gegeven door de eigen leerkracht.

Overige vakken en activiteiten

Engels: Groove Me!
Levensbeschouwing: Hemel en aarde 5x per jaar een thema
Verkeer: Stap Vooruit
Expressie: Handvaardigheid, tekenen, drama, techniekcircuit.
Programmeren: ‘’Ko de Kraker’’ en ‘’Blokify (3D printen)’’.
Schoolreisje: Julianatoren in Apeldoorn.
Excursie: Mak Blokweer in Blokker.

 

Leerkracht

Moniek Klaver
groep 4A  
Esmeralda Zwaan en Pauline Grippeling
groep 4B 

Contact

Hieronymus
Kerkweg 16
1687 PJ Wognum

T: 0229 571539

Alle contact gegevens »

Agenda

Contact

Kerkweg 16
1687 PJ  Wognum

T: 0229 571539
E: directie.hieronymus@skowf.nl

Hieronymus
Kerkweg 16
1687 PJ Wognum

© 2016. SKO West-Friesland. Niets uit deze uitgave mag worden gekopieerd of hergebruikt op enigerlei wijze, zonder voorafgaande schriftelijke toestemming.
Concept & Realisatie: Eyefun, Amsterdam