Versnellingsvraag presentatie 21 november

Woensdag 21 november is het resultaat van de versnellingsvraag gepresenteerd. Juf
Tamara heeft samen met de bovenschool beleidsmedewerker ICT Marco Geenen en Harriet
Leget, een medewerker van Kennisnet onderzocht voor welke onderdelen van taal en
rekenen de robot ingezet kan worden. Er is met experts op het gebied van robots, taal en
rekenen gesproken en veel praktijkonderzoek gedaan. Als resultaat is er een wiki pagina
gemaakt waar scholen in heel Nederland informatie kunnen vinden over hoe je de robot
inzet bij taal en rekenen. De site is: www.kn.nu/taalrekenrobot.
Naast het beschrijven van de geschikte doelen is er gedacht aan de implementatie van de
robot in de school en hoe kinderen leren programmeren met de robot.

Op school zijn nu per leerjaar robotexperts die leren hoe de robot werkt en hoe je scripts
maakt voor de robot. De robotsexperts hebben een grote rol in de implementatie van de
robot op school. Zij leren andere kinderen werken met de robot en kunnen de leerkrachten
helpen. De kinderen in unit 6-7-8 gaan uiteindelijk echte bruikbare lessen maken voor hun
eigen unit en de andere units. Een aantal leerkrachten worden nu ook opgeleid tot
robotexpters. Op deze manier zal het gebruik van robot als een olievlek zich door de school
verspreiden.

Tijdens de presentatie op woensdag 21 november konden gasten een kijkje nemen in de
units om te zien hoe je de robot inzet. Er waren gasten van verschillende
onderwijsstichtingen, basisscholen, PABO docenten, studenten van de Universiteit van
Utrecht en een aantal ouders. Een mooi gemêleerd gezelschap die allemaal de meerwaarde
zien van de robot in het onderwijs. Wij zijn daarom erg trots op het feit dat onze school aan
de wieg staat van de goede implementatie van de robot in het onderwijs.