Beleidsdocumenten

Beleid Aanname en Verwijdering / Protocol time-out, schorsing en verwijdering

Schoolbestuur SKO West-Friesland heeft het beleid voor aanname en verwijdering van leerlingen vastgelegd in een beleidsstuk. Dit stuk is ook basis voor schoolbeleid. Het document is HIER te lezen. Hieraan gekoppeld is een Protocol time-out, schorsing en verwijdering vastgesteld. Dit document is HIER te lezen.

Beleid Beeldmateriaal

Alle afspraken m.b.t. gebruik van foto en film en vermelding van namen en adressen op de website en in de Ruimtepost zijn op een rijtje gezet in het Beleid Beeldmateriaal. Dit is HIER te lezen.

Beleid Gesprekkencyclus

We hechten grote waarde aan partnerschap met ouders vanuit de overtuiging dat een goede relatie tussen ouders en school een positieve invloed heeft op de ontwikkeling van het kind. We gaan graag met ouders in gesprek over de ontwikkeling van hun kind. We doen dit op basis van het Beleid gesprekkencyclus, dat HIER te lezen is. Dit beleid is schooljaar 2016/2017 gestart en enkele keren met Ouderraad en ouders geëvalueerd en waar nodig aangescherpt.

Beleid Hoogbegaafdheid en Meerkunners

Het Team heeft het Beleid Hoogbegaafdheid en Meerkunners vastgesteld. Een samenvatting kunt u HIER lezen. Het document zonder bijlagen kunt u HIER lezen. Geïnteresseerd in de bijlagen? De complete versie is in te zien in de directiekamer.
Bij het Beleid Hoogbegaafdheid en Meerkunners is ook een Protocol leertijdverkorting opgesteld. Dit kunt u HIER lezen.

Beleid Huiswerk

De afspraken over huiswerk zijn besproken met Ouderraad en Medezeggenschapsraad. Het beleidsdocument is HIER te lezen.

Beleid Informatieverstrekking gescheiden ouders

Lees HIER het Beleid Informatieverstrekking gescheiden ouders. Hoe gaan wij hier mee om?
Grondslag voor het Ruimteschipbeleid is het Beleid Informatieverstrekking gescheiden ouders van SKO West-Friesland. Dit kunt u HIER lezen.

Beleid Kwaliteitszorg

SKO West-Friesland wil de brede ontwikkeling van haar leerlingen bevorderen en daar verantwoordelijkheid voor nemen door het inrichten van een stelsel van kwaliteitszorg en op basis daarvan het onderwijs verbeteren. In dit beleidsstuk staan de doelstellingen van de kwaliteitszorg beschreven en zijn de daaruit voortvloeiende activiteiten vastgelegd. Het document kunt u HIER lezen.

Beleid Medicijnverstrekking

Lees HIER het Beleid Medicijnverstrekking: wat zijn onze mogelijkheden en onze beperkingen hierin.

Beleid Mobiele telefoontjes

De school heeft de afspraken rond het meenemen en gebruik van mobiele telefoontjes en andere elektronische apparatuur op papier gezet. Kern van de afspraken is dat wij niet verbieden, maar door afspraken en informatie kinderen leren goed om te gaan met de telefoontjes. Het Beleid mobiele telefoontjes kunt u HIER lezen.

Beleid Ouderbetrokkenheid

We hechten op ’t Ruimteschip grote waarde aan partnerschap met ouders vanuit de overtuiging dat een goede relatie tussen ouders en school een positieve invloed heeft op de ontwikkeling van het kind. We gaan graag met ouders in gesprek over de ontwikkeling van hun kind.
We doen dit op basis van ons Visiedocument Ouderbetrokkenheid. Dit is HIER te lezen.

Beleid Overblijven

Lees HIER het Beleid TSO / Overblijven.
Alle informatie over overblijven staat in de rubriek Onze school / Overblijven.

Beleid Vervoer bij excursies

Voor het vervoer naar excursies heeft de school een aantal uitgangspunten vastgesteld, o.a. gebaseerd op informatie van de ANWB. Dit heeft ook geresulteerd in een standaardbrief die chauffeurs vooraf krijgen van de groepsleerkracht. het Beleid vervoer bij excursies kunt u HIER lezen.

Beleidsplan Sociale Veiligheid

Als onderdeel van het Schoolveiligheidsplan is het Beleidsplan Sociale Veiligheid geschreven. Dit Beleidsplan is HIER te lezen. Het Beleidsplan Sociale Veiligheid dient als als draaiboek dat richting geeft aan het handelen van het team en andere betrokkenen bij de school op het gebied van sociale veiligheid.
Met de visie van de Vreedzame School als uitgangspunt is als onderdeel van het Beleidsplan Sociale Veiligheid een Protocol Sociale Veiligheid (v/h Gedrags- en anti-pest-protocol) geschreven dat ons uitgangspunt is hoe te handelen bij ongewenst gedrag van kinderen. Belangrijkste uitgangspunten zijn: voorkomen is beter dan genezen, conflicten bestaan maar je moet leren hiermee om te gaan en vertrouwen is de basis. Het Protocol Sociale Veiligheid kunt u HIER lezen.

Om in de zin van de wet ongewenst gedrag te voorkomen en hanteerbaar te maken op ’t Ruimteschip is de Gedragscode Sociale Veiligheid code ontwikkeld (klik HIER). Hiermee maakt ’t Ruimteschip aan eenieder duidelijk dat het haar ernst is met het bestrijden van ongewenst gedrag (seksuele intimidatie, agressie, geweld, racisme, e.d.).

Communicatieplan

’t Ruimteschip communiceert op vele manieren met haar betrokkenen: ouders, kinderen, relaties en leerkrachten.
Op verzoek van de Medezeggenschapsraad heeft de directie de afspraken en communicatiemiddelen op een rijtje gzet en een communicatieplan geschreven. In haar vergadering van 18 januari 2017 heeft de MR het plan geëvalueerd en op verzoek zijn enkele onderdelen aangepast aan de actualiteit. Vervolgens is met dit plan ingestemd.
Het Communicatieplan kunt u HIER lezen.

Digitaal handboek NKO Ouders in school

Lees HIER de zeer uitgebreide folder van het NKO (de Nederlandse vereniging van Katholieke Ouders) over rechten en plichten van ouders als vrijwilliger op school.

Digitale leerlinggegevens en privacy

Zoals vrijwel in alle sectoren, speelt ICT een steeds grotere rol in het onderwijs. Administratie van leerlingen wordt al lang niet meer met de hand bijgehouden maar digitaal via de computer. Papieren lesboeken worden steeds minder gebruikt, digitaal lesmateriaal juist steeds meer. Daarmee voltrekt zich een hele (digitale) wereld meer en meer buiten het publieke blikveld. Hoe ziet die digitale wereld in het onderwijs er eigenlijk uit? Welke gegevens van leerlingen zijn daarmee gemoeid? En hoe zit het met hun privacy en de veiligheid van die gegevens? Het document “Digitale leerlinggegevens en privacy” geeft antwoord op deze en vele andere vragen. Het is HIER te lezen.

Folder Namen en adressen schooljaar 2018/2019

Lees HIER de actuele folder met namen en adressen van teamleden, ouderraad en medezeggenschapsraad en met belangrijke datums en (gym)tijden.

Folder Nieuwe kleuters

Voor ouders van (nieuwe) kleuters hebben we de afspraken van school in een handzame folder op een rijtje gezet. De folder kunt u HIER lezen.

Folder Overblijven

Over het overblijven op ’t Ruimteschip, de Tussen Schoolse Opvang (TSO) is een folder gemaakt. Nieuwe ouders krijgen deze folder bij aanmelding van hun kind. Voor overige ouders is de folder op te vragen bij de administratie.
De folder is HIER te lezen.

Gedragscode

Ons schoolbestuur SKO De Gouw, sinds 1 januari 2014 opgegaan in SKO West-Friesland, heeft in het beleid Gedragscode richtlijnen gegeven wat zij wenselijk vindt en welke verwachtingen zij heeft van het gedrag van haar personeel, stagiaires, leerlingen en ouders. Deze Gedragscode is basis voor het beleid van ’t Ruimteschip.
U kunt deze Gedragscode HIER lezen.  We gebruiken deze gedragscode tot SKO West-Friesland nieuw beleid heeft geformuleerd.

Inspectierapport 2014/2015

Lees HIER het actuele Inspectierapport (schooljaar 2014/2015), een rapport waar we trots op zijn.

Internetprotocol

Lees HIER het Internetprotocol dat wij hebben afgesproken met de kinderen.

Jaarverslag 2017/2018

In het Jaarverslag blikt de directie terug op het afgelopen schooljaar en verantwoordt zij de wijze waarop we op ’t Ruimteschip werken aan de schoolontwikkeling en daarmee onze kwaliteit. Tevens wordt inzicht gegeven in onze opbrengsten en de uitstroom van de leerlingen. Lees HIER het Jaarverslag 2017/2018.

Ontruimingsplan

Lees HIER de verkorte versie van ons Ontruimingsplan. Het betreft die informatie die voor ouders belangrijk is
als de de school moeten ontruimen en u bent in school (bijvoorbeeld als hulpouder),
als we de school ontruimen en u staat buiten te wachten op uw kind of
als we de school hebben ontruimd (waar kunt u uw kind ophalen)?

Een complete versie van het Ontruimingsplan (hoe doen we dat met de kinderen) is op school te lezen. Vraag hiernaar bij de directie.

Perspectief op school / Passend onderwijs

Om elk kind passend onderwijs te kunnen bieden, werken de basisscholen van West-Friesland samen in Samenwerkingsverband De Westfriese Knoop. Alle basisscholen, alle schoolbesturen en alle scholen voor speciaal (basis)onderwijs in de regio zijn bij het samenwerkingsverband aangesloten. Samen maken zij afspraken om ervoor te zorgen dat alle leerlingen het onderwijs krijgen dat bij hen past. In veel gevallen kan een gewone school uw kind de ondersteuning bieden die hij of zij nodig heeft. Dat wil zeggen: ondersteuning die zo veel mogelijk aansluit bij zijn
of haar behoeften, mogelijkheden en kwaliteiten. Maar soms bestaat er een specifieke ondersteuningsbehoefte. Om dit te bepalen en aan te kunnen bieden, heeft het samenwerkingsverband een ondersteuningsroute opgezet. In DIT OUDERRAPPORT vindt u een overzicht van die route: wat biedt ’t Ruimteschip en waar liggen haar beperkingen.

Procedure bij ongevallen

Lees HIER onze procedure hoe wij handelen bij een ongeval met een kind onder schooltijd.

Procedure Aanvragen verlof onder schooltijd

Voor het aanvragen van verlof onder schooltijd heeft SKO West-Friesland een beleidsstuk gemaakt, dat u HIER kunt nalezen. In dit beleidsstuk zijn de regels voor aanvragen van verlof aangescherpt n.a.v. een brochure van het Ministerie. Zo zijn een aantal redenen waarom verlof niet mag worden toegekend specifiek genoemd, kan er in voorkomende gevallen worden gevraagd om bewijsmateriaal en wordt ook verlof voor bezoek aan bijvoorbeeld tandarts, orthodontist, dyslexie-praktijken (anders dan urgent) genoemd als niet-geoorloofd verzuim.

De gemeente Opmeer heeft een stroomschema gemaakt voor het beoordelen van aanvragen voor vakantieverlof onder schooltijd. Dit kunt u HIER nalezen.

UiTgangspunt van beide stukken:
*Kinderen van 5 jaar zijn leerplichtig.
*Verlof onder schooltijd wordt in zeer uitzonderlijke gevallen toegestaan, maar is eerder uitzondering dan regel.

In de rubriek Formulieren kunt u een aanvraagformulier voor het aanvragen van verlof onder schooltijd downloaden. De toelichting van de leerplichtambtenaar op dit formulier kunt u HIER nalezen.

Protocol Doubleren

Om alle afspraken over doubleren (‘zitten blijven’) op een rijtje te zetten is het Protocol Doubleren vastgesteld. Dit document is HIER te lezen.

Protocol Groepsindeling

Voor het verdelen van kinderen over de combinatiegroepen is door het Team een protocol vastgesteld. De MR heeft ingestemd met dit protocol.
Het Protocol Groepsindeling kunt u HIER nalezen.

Protocol Hoofdluis

Als u HIER klikt, kunt het nieuwe Luizenprotocol lezen.

Protocol Leertijdverkorting

Door het Team is gesproken over de voorwaarden en afspraken om kinderen Leertijdverkorting (‘klas overslaan’) aan te bieden. Deze zijn opgenomen in het Protocol Leertijdverkorting, dit is HIER te lezen. Uitgangspunt is het advies van het Digitaal Handelingsprotocol Hoogbegaafdheid (DHH) en het Beleid Hoogbegaafdheid en Meerkunners.

Protocol Meldingsplicht Besmettelijke ziekten

Hoe te handelen bij besmettelijke ziekten? Dit hebben we vastgelegd in het Protocol Meldingsplicht Besmettelijke ziekten. Dit is HIER  te lezen.
Voor een aantal besmettelijke ziekten ontvangen de ouders van de groep waarin dit voorkomt informatie over deze ziekte. Momenteel zijn beschikbaar:

Protocol Koortslip
Protocol Krentenbaard
Protocol Schurft

Protocol Schoolzwemmen

In de periode dat zwembad ’t Woudmeer is geopend (meestal de periode tussen Meivakantie en de 2e week van september) gaan de groepen 5 t/m 8 1x per week schoolzwemmen.
Lees HIER het protocol waarin de afspraken die zijn gemaakt tussen zwembad en school over het schoolzwemmen.

Protocol Social Media / Facebook

De social media, de nieuwe media, zijn niet meer weg te denken uit het moderne communicatieverkeer. Als school hebben we besloten om vooralsnog alleen Facebook te gaan gebruiken als extra middel om nieuws over school te verspreiden. Door het Team zijn afspraken gemaakt over het gebruik van en omgaan met Facebook. Deze zijn HIER te lezen

Protocol Van groep 2 naar groep 3

De school heeft afspraken gemaakt over de overgang van kinderen die in oktober, november, december van een schooljaar 4 jaar worden. Zij worden geplaatst in groep 1, gaan een jaar later naar groep 2 en zijn dus nog geen 6 jaar als ze naar groep 3 kunnen.
In het protocol liggen afspraken en toetsmomenten vast en hoe bepaald wordt of kinderen door kunnen naar groep 3 of groep 2 nog een jaar overdoen. Het protocol kunt u HIER na lezen.

Protocol Wat te doen als de sirene gaat

Lees HIER wat wij doen als de sirene gaat en het is niet de eerste maandag van de maand.

Protocol Wat te doen bij een weeralarm

Lees HIER wat wij doen bij een weeralarm (gladheid, storm) of bij onweer.

Schoolondersteuningsprofiel

In het schoolondersteuningsprofiel legt de school ten minste eenmaal per 4 jaar vast welke ondersteuning de school kan bieden aan leerlingen die dat nodig hebben. Ook staat hierin welke ambities de school heeft voor de toekomst. Vaststelling van het profiel gebeurt door Team en directie.
Het huidige schoolondersteuningsprofiel moet in 2016 opnieuw worden vastgesteld. Klik HIER voor het actuele ondersteuningsprofiel.
Omdat ’t Ruimteschip een school in beweging is en Team en individuele leerkrachten zich voortdurend verder ontwikkelen, is het ondersteuningsprofiel geen statisch document, maar zullen we het aanpassen als daar aanleiding toe is.

Op basis van het profiel inventariseert de school welke expertise ze nog moet ontwikkelen en wat dat betekent voor de (scholing en toerusting van) leraren. Leraren en ouders hebben adviesrecht op het schoolondersteuningsprofiel via de medezeggenschapsraad van de school.

Dekkend aanbod binnen het samenwerkingsverband
Ons samenwerkingsverband De Westfries Knoop legt alle profielen bij elkaar om te beoordelen of het daarmee een dekkend aanbod kan realiseren. Doel is immers dat alle leerlingen een passende plek krijgen. Op basis van de schoolprofielen stelt het samenwerkingsverband de basisondersteuning vast. Dit is de ondersteuning die alle scholen binnen het samenwerkingsverband kunnen bieden.

In het ondersteuningsplan staan bijvoorbeeld afspraken over
·         welke begeleiding iedere school biedt;
·         hoe het geld voor extra ondersteuning over de scholen wordt verdeeld;
·         wat de kwaliteit van het onderwijs aan leerlingen met extra ondersteuningsbehoeften moet zijn;
·         hoe ouders op de hoogte worden gehouden over wat scholen kunnen doen voor kinderen die extra ondersteuning of zorg nodig hebben.

Voor meer informatie verwijzen we naar de website van het Samenwerkingsverband De Westfriese Knoop (klik HIER).

Schoolontwikkelplan 2018/2019

In het Schoolontwikkelplan 2018/2019 legt de school vast op welke terreinen de school zich dit schooljaar wil ontwikkelen en leerkrachten wil laten bijscholen. U kunt het actuele Schoolontwikkelplan HIER nalezen.

Schoolplan 2015-2019

In het schoolplan beschrijven we de schoolontwikkeling 2015-2019: waar staan we in 2015 en waar willen we naar toe in 2019.
Dit planningsdocument voor schoolontwikkeling geeft het beleid van de school voor de komende jaren aan waarmee verantwoording wordt afgelegd naar de inspectie en het bevoegd gezag. Het strategisch beleidsplan van SKO West-Friesland ligt ten grondslag aan het schoolplan.
Het actuele schoolplan is HIER te lezen.

Schoolveiligheidsplan

Lees HIER het Schoolveiligheidsplan waarin alle beleidsdocumenten, afspraken en protocollen m.b.t. veiligheid zijn gebundeld.

Uitgangspunten Schoolorganisatie 2017/2018

Jaarlijks bekijkt het Team aan de hand van een aantal uitgangspunten de organisatie voor het volgende schooljaar.
De MR heeft ingestemd met deze uitgangspunten en de gemaakte keuzes. De Uitgangspunten en de uitwerking van de schoolorganisatie zijn HIER na te lezen.

Visie op Muziekonderwijs

In het kader van de Impuls muziekonderwijs heeft het Team een Visie op muziekonderwijs vastgesteld. Op basis van deze visie gaan we de komende jaren het muziekonderwijs op ’t Ruimteschip een impuls geven. Lees HIER onze visie.

Nieuws

  • Overblijven met Edith: account aanmaken.

    Als u uw kind wilt laten overblijven (ook al is het incidenteel of ...  Lees verder »

Aanmelden op 't Ruimteschip

Hebt u interesse in ’t Ruimteschip?
Wilt u uw kind aanmelden?
Wilt u persoonlijke informatie?
Loop gewoon de school binnen, op ’t Ruimteschip is heel veel mogelijk dus ook een rondleiding zonder afspraak. Maar soms lukt dat niet en is het maken van een afspraak beter.

Lees verder »

Contact


RK Basisschool ’t Ruimteschip

 

Bezoekadres:
Marsstraat 2
1716 WH Opmeer

 

Postadres:
Postbus 53
1715 ZH Spanbroek

 

T: 0226 352552
E: directie.ruimteschip@skowf.nl

Alle contact gegevens »

R.K. basisschool ’t Ruimteschip

Contact

Marsstraat 2
1716 WH Opmeer

T: 0226 – 352552
E: directie.ruimteschip@skowf.nl

RK Basisschool ’t Ruimteschip
Marsstraat 2
1716 WH Opmeer

© 2016. SKO West-Friesland. Niets uit deze uitgave mag worden gekopieerd of hergebruikt op enigerlei wijze, zonder voorafgaande schriftelijke toestemming.
Concept & Realisatie: Eyefun, Amsterdam