21 januari / 27 februari

In het kader van ons muziekproject was er vandaag een afsluitende gezamenlijke activiteit, het sambaproject. Allereerst werden er in alle klassen voorbereidingen getroffen door twee vakdocenten. Zij studeerden met de leerlingen bepaalde ritmes in, ondersteund door zelfmeegenomen attributen: groep 1-2 een doosje/broodtrommel met macaroni groep 3 een mok met een lepeltje groep 4 een broodtrommel met een lepel groep 5 en 6 twee lepels groep 7 een koektrommel groep 8 hoefde niets mee te nemen. Na het instuderen in de groep volgde de uitvoering met alle leerlingen, dat werd een waar spektakel! Dit was om 11.40 uur op het schoolplein.

Groep 1/2: 21/1 2020: Vandaag zijn we met de 2e cyclus van ons talenten uur begonnen. In groep 1/2a zijn de kinderen creatief met verf bezig en in groep 1/2b zijn de kinderen onderzoekend en ontwerpend aan het spelen. Het was een gezellige middag. Wat een talent weer!

Groep 3 en 4: 16/ 1 2020: Wat hebben we een geweldige dag achter de rug. Veel geleerd, gelachen én muziek gemaakt. Vanmorgen waren er twee vakdocenten van de muziekschool die ons veel geleerd hebben over prachtige muziekinstrumenten: de klarinet en de dwarsfluit. Ze hebben hele mooie muziekstukken laten horen, de kinderen mochten vragen stellen én mochten aan het eind van de les zelf op een dwarsfluit en klarinet proberen te spelen. Pfffff … die dwarsfluit viel nog niet helemaal mee, hoor. Maar léuk dat het was … En wát een muzikale talentjes in groep 3. Dat belooft wat!! Heel fijn weekend allemaal en graag weer tot volgende week. Groetjes, juf Eveline en juf Lianne.

23/1 2020: Vandaag hebben we kennis gemaakt met het keyboard. Mariëtte de Graaf liet de mogelijkheden van dit instrument zien. We zongen verschillende liedjes mee. De kinderen mochten daarna zelf liedjes spelen. Het was een enorm succes! Hierbij de foto’s. Groetjes, de leerkrachten.

28/1 2020: Vandaag hebben we een gitarist in de klas gehad. Hij vertelde over zijn 2 gitaren, de verschillen en de klanken hiervan. De kinderen zagen diverse emoties vertaald in muziek. Veel kinderen hadden wel eens een gitaar gezien, Koen zijn vader heeft zelfs een basgitaar met 8 snaren! Heel bijzonder vond de gitarist dat😊. Dalayna haar vader speelt in een band en Fem haar vader speelt gewoon thuis.

Groep 5 en 6: 21/1 2020: Wij zijn vanmiddag gestart met een nieuwe ronde van ons ‘talentenuur’. Ieder kind mocht zelf kiezen waar hij of zij wilde starten. We hebben dit keer de creatieve onderwerpen “dromenvanger” en “bouw je eigen droomhuis”. De komende 4 weken zijn we hier met groep 5-6 weer tijdens het talentenuur mee bezig. Wellicht kan uw kind er zelf iets over vertellen. Iedereen is enthousiast gestart en hopelijk zullen er weer leuke en mooie resultaten zichtbaar zijn over een aantal weken.

Groep 7 en 8: 21/1 2020: Vandaag zijn we gestart met weer een nieuwe ronde van het talentuur. Hieronder een overzicht van wat we de komende weken gaan doen:

Animatiefilm Bij juf Wendy gaan we we werken aan het maken van een animatiefilm. Het eerste talentuur is er nagedacht over een verhaal voor de animatiefilm. Wat gebeurt er aan het begin? Wat is het probleem en de uitdaging? Dan volgt het hoogtepunt en de afsluiting. De kinderen verwerken dit in een storyboard. Als het storyboard klaar is, worden de personages bedacht en uitgewerkt. Het volgende talentuur wordt dit verder uitgewerkt en wordt de rest van het decor van de film gemaakt. Achtergronden worden gemaakt, tekstballonnen en een titelscherm. Tijdens het derde talentuur wordt de filmset opgebouwd en wordt de film gemaakt a.d.h.v. een stop-motion-app op een mobiel of tablet. Het laatste talentuur zetten we de puntjes op de i en gaan we de animatiefilm editen. Dit houdt in dat we foute beelden eruit halen. Ook zetten we geluiden en geluidseffecten onder het filmpje. Nu is ons animatiefilmpje klaar!

Het ontwerpen van een prentenboek De komende weken gaan we op dinsdag bij juf Katinka aan de slag met ons talent: een prentenboek ontwerpen. In het eerste talentuur van vanochtend hebben we een start gemaakt. We hebben gekeken naar verschillende prentenboeken. Wat maakt een prentenboek leuk of mooi? We hebben samen een plan gemaakt voor ons eigen prentenboek. Deze gaan we in groepjes van drie of vier leerlingen ontwerpen. Over wie gaat ons boek? Wat gebeurt er en hoe loopt het af… De volgende keer gaan we verder met het uitwerken van het verhaal en de platen. We zijn nu al nieuwsgierig naar het eindresultaat!

Info 1e cyclus Talenten uur

17 oktober

Vanmiddag is het eerste blok van 4 weken talentenuur afgerond. De leerlingen zijn bezig geweest met emoties uitbeelden, muziekinstrumenten, boomwhackers, portrettekenen, haken, leesbevordering, ICT-vaardigheden en toneel. Een rijk aanbod en enthousiaste leerlingen en leerkrachten.Via de app krijgt u nog meer info. Alle leerlingen hebben een portfolio, waarin ze hun ervaringen met deze lessen gaan weergeven, inclusief foto. Uiteraard worden de jonge leerlingen hierbij geholpen, maar de bovenbouw leerlingen zullen hier zelf mee aan de gang gaan. Zo zal er de komende jaren een prachtig verslag ontstaan rondom de gedane activiteiten.

26 september

Voor groep 1 en 2

Vanmiddag (donderdag 26 september) zijn de kinderen begonnen met het talentenuur. Groep 1/2 werkt over muziek en toneel. 4 Weken lang werkt uw kind bij hetzelfde onderdeel, daarna wordt er geruild. We hebben een goede start gehad en de kinderen waren erg enthousiast.

Voor groep 3 en 4:

Vanmiddag (donderdag 26 september) zijn we gestart met het talenten uur! De kinderen waren dol enthousiast. In groep 3 hebben we prentenboeken bekeken, gepresenteerd en extra naar de illustraties gekeken. We zagen veel verschillen en hebben zin om volgende week daar creatief mee aan de slag te gaan! In groep 4 hebben we haakwerkjes van de oma van meester Frans bekeken. We zijn zelf aan de slag gegaan met vingerhaken. Wat is dat moeilijk! Na doorzetten van iedereen beginnen we de slag te pakken te krijgen.

Voor groep 5:

Vanmiddag (donderdag, 26 september) zijn de kinderen begonnen met het eerste talentenuur. Groep 5 en 6 leert omgaan met Google drive en de Chromebooks en muziek maken op boomwhackers. 4 Weken lang werkt uw kind bij hetzelfde onderdeel, daarna wordt er geruild. We hebben een goede start gehad en de kinderen waren erg enthousiast.

Voor groep 6:

Vandaag was de eerste ronde van Talentontwikkeling. De kinderen van groep 5 en 6 kunnen deze periode van 4 lessen kennismaken met computervaardigheden (meester John)en muziek maken op instrumenten(juf Marije). Iedereen ging meteen enthousiast aan de slag. Als er 4 lessen zijn geweest dan draaien de groepen door zodat ze allemaal bij de twee onderwerpen aan de beurt komen. Deze middag hebben we bv. geleerd hoe je in de Drive iets kunt opslaan en hoe je een site aan de favorieten kunt toevoegen. Bij de andere groep van Juf Marije hebben de kinderen verschillende liedjes gespeeld en zo te horen is dat goed gelukt! Kortom een leuke middag voor de kinderen. Op naar de volgende les!

Voor groep 7 en 8:

Vandaag zijn we gestart met het eerste talentenuur op de Werenfridus! De kinderen uit groep 7 en 8 mochten kiezen uit twee activiteiten. Na deze eerste periode van vier weken wisselen de kinderen van groep om zo ook de andere activiteit te gaan doen. Bij juf Shirley gaan de kinderen leren om een portret te tekenen. Ze leren goed kijken naar de verhoudingen van het gezicht, kleurgebruik, schaduwen etc. We zijn erg benieuwd naar alle mooie meesterwerken die gemaakt gaan worden! Bij juf Bianca worden in de eerste twee lessen verschillende dramawerkvormen aangeboden. De kinderen leren omgaan met hun stem, mimiek, emoties, in de huid van een ander kruipen en je vrij te voelen om toneel te spelen. We werken naar een kleine voorstelling toe. Deze gaan we opvoeren voor de middenbouw! De kinderen zijn enthousiast begonnen! We hebben al zin in volgende week!