Kinderen prikkelen op de Pancratiusschool

De Pancratiusschool in Enkhuizen groeit als kool. Dat is een compliment voor de kwaliteit van het onderwijs op deze basisschool. Maar de groei heeft een keerzijde, aldus directeur Angelique Groot. “We zitten erg krap in ons jasje.”

4 oktober 2021

Groene oase

Het is een gek gezicht: midden in het centrum van Enkhuizen tref je een groene oase. Met fruitbomen, bloemen, struiken en een zandbank. Geloof het of niet, dit is het speelplein van de Pancratiussschool. Geen saai tegelplein met het handjevol welbekende speeltoestellen, maar een rijke speel-, klim- en klauterplek waar kinderen elke dag in contact komen met de natuur.

Kanalen in de zandbank

Dit plein zegt veel over de Pancratiusschool. Allereerst wil het een gezonde school zijn. Dat strekt zich ook uit tot aandacht voor duurzaamheid en het milieu. “Ons natuurplein biedt daar prachtige aanknopingspunten voor”, zegt Angelique. “We volgen het groeiproces van de fruitbomen. En op warme dagen maakten kinderen een kanalenstelstel in de zandbank waar ze water uit de waterpomp doorheen lieten lopen. Dat zijn super leerervaringen.”

Maar dit leer/speelplein staat voor meer dan natuurbeleving. Het is tekenend voor de visie op onderwijs van de school. Naast het reguliere lesaanbod wil het zoveel mogelijk prikkels in de school brengen. Behalve buiten apekooien gaan leerlingen ook koken, fotograferen en film kijken. Zij doen aan yoga en toneelspelen. “Wij hebben een nauwe samenwerking met Madhouse, dat gespecialiseerd is in cultuureducatie.”

Klusklas

Het achterliggende idee bij deze brede oriëntatie is dat de Pancratiusschool leerlingen de kans wil geven om zichzelf te ontdekken. Wat vind je leuk? Angelique: “Dit wil je als school eerst duidelijk hebben, voordat je kunt gaan praten over talentontwikkeling.” Een van de aardigste initiatieven van de laatste tijd vindt Angelique de ‘klusklas’ voor de bovenbouw. Want wie zegt dat alleen de jongere leeftijdsgroepen mogen leren door te doen? “De kinderen hebben onder meer banden leren plakken en vogelhuisjes gemaakt, wat weer een verrijking is voor ons natuurplein. Helaas ligt het nu stil. We hebben geen ruimte meer.”

Persoonlijke ontwikkeling

Het is de realiteit van dit moment: door de populariteit van de school knelt het gebouw aan alle kanten. “Daarover zijn we in gesprek met de gemeente. Dat zijn lange en lastige trajecten.” Het team laat zich door de krappe behuizing niet uit het veld slaan en blijft zoeken naar nieuwe prikkels. Ook in de basisvakken. Tegenwoordig werkt het in de groepen 5 tot en met 8 actief met Snappet, een digitaal onderwijsplatform, dat adaptief werkt en individuele leerlingen stap voor stap meeneemt in een hoger leerniveau. “Wij hechten aan de groep als sociale omgeving. Maar met Snappet kunnen we de cognitieve ontwikkeling van leerlingen toch heel persoonlijk maken.”

Als Angelique de ontwikkeling van de Pancratiusschool doortrekt, ziet ze over pakweg twee jaar een nog gemêleerder schoolprogramma voor zich, met nieuwe activiteiten erbij. Kinderen hebben hun basis nog steeds in groepen. “Maar we laten ze meer samenwerken, kennis en kunde uitwisselen en projecten uitvoeren ongeacht leeftijd. Daar hebben we ontzettend veel zin in.”

Verhalen