Onderwijs als samenspel
Wie terugdenkt aan zijn of haar basisschool tijd, herinnert zich ongetwijfeld – naast de vriendschap, zorgloosheid en de speelsheid – ook het klassikale onderwijs en de discipline. Hoe de leerkracht met gezag de klas door de standaardlesstof leidt, is een model dat tot op de dag van vandaag in de kern hetzelfde is gebleven in ons basisonderwijs.
Ergens hebben we wel het gevoel dat dit model in deze tijd niet langer werkt. Niet in een samenleving die ingewikkelder is geworden en waarin de maatschappelijke verhoudingen onduidelijker zijn geworden. Zo’n samenleving vraagt van ons om ons eigen geluk achterna te gaan, maar ons daarbij ook te verbinden met onze omgeving en oog te hebben voor verschillen.
Transformatie
Tegen de achtergrond van deze maatschappelijke verandering moet het (basis)onderwijs mee veranderen. Maar volgens welke principes? En hoe komt dat onderwijs er dan uit te zien? Ons dynamisch koersplan (het meerjarenbeleidsplan nieuwe stijl) is een antwoord op die vragen.